Rocking out med Rock Band: 2/19 & 2/26 DLC Review

Oj, vi hoppade över en. Med resan ut till GDC hade vi faktiskt inte tid att täcka DLC-utgåvan förra veckan. Med den exceptionella godhet som släpptes förra veckan, kände vi definitivt att det var nödvändigt att gå tillbaka och kolla in dem. Den här veckan är heller ingen slarvig, med lanseringen av det första (som antyds i namnet) Nine Inch Nails-paketet.

Medan vi var på GDC fick vi en chans att chatta med några av killarna på Harmoinx som rekryterade. Det verkar som att en del av deras personal till och med var lite oroliga över hur väl de kunde lyckas sälja Rock Band med all dess utrustning även efter att Guitar Hero gjort det så bra. Det är verkligen bara en av de idéerna som kan gå åt båda hållen, och lyckligtvis för Harmonix är spelet bara så roligt att spela.

En av de häftiga anekdoterna vi lärde oss är att när de utvecklade spelet använde de ursprungligen Roland V-Drums som ett instrument (vilket för övrigt verkligen får mig att vilja modifiera mina gamla gamla Roland-trummor till ett Rock Band-kit). Vi pratade om … mindre än robusthet om du så vill … deras trumset, och de sa något i stil med att försöka packa all funktionalitet i Roland-kitet (som kostar mellan $700 och $1k USD i den låga delen) till en kontroller som kostade mindre än $100 för att göra det ganska svårt.

När vi såg det från deras perspektiv verkar det lite lättare att förstå. Vårt största klagomål är kickpedalen. De verkar tycka att de klarade sig ganska bra när deras budget i princip var en bit plast och en fjäder. Visst är det sant, men förhoppningsvis kommer nästa version av Rock Band (håller tummarna) att innehålla en trumma med lite bättre känsla.

Efter att redan ha fått en bra uppfattning om hur populärt spelet kan bli, låt oss hoppas att de blir inspirerade att ta extra tid och pengar för att göra nästa kit lite bättre. Med antalet trummisar som går ut och modifierar sitt kit med en riktig pedal till synes högt, kommer de förhoppningsvis se att detta är något som efterfrågas. Kanske kan de sälja en “higher end” kickpedal för en premie för de som vill ha det eller något.

Men för nu måste vi klara oss med det vi har. Och med de flesta av låtarna som har blivit tillgängliga under de senaste två veckorna kan vi verkligen inte säga att vi är missnöjda. Här är vår recension av låtarna från 19 februari.