Recension av Corsair Force LS (240GB).

Liksom många tillverkare utan NAND-fab eller kontrollerteknik, har Corsairs SSD-portfölj fokuserat mycket på SandForce-baserade SSD:er, men Corsair har även utforskat andra alternativ. Corsair har använt kontroller från SandForce, Marvell, LAMD och även Indilinx om vi går hela vägen tillbaka till SATA 3Gbps-tider. Med andra ord, det är de flesta av de licenserbara kontrollerna, även om två av dem nu är ute ur licensspelet eftersom Indilinx ägs av OCZ och SK Hynix förvärvade LAMD för ett tag sedan (tekniskt sett kan du fortfarande få en licens för LAMDs kontroller men SK Hynix tvingar dig att använda deras NAND).

Med färre kontroller tillgängliga att licensiera blir tiderna för OEM-tillverkare som Corsair tuffare. SandForce SSD-marknaden är fortfarande extremt konkurrenskraftig på grund av att så många OEM-tillverkare använder SandForces styrenheter och utrymmet för differentiering är mer eller mindre obefintligt. För att hålla sin SSD-linje mångsidig och konkurrenskraftig var Corsair tvungen att leta någon annanstans efter kontrollern.

Kontrolltillverkarna är inte begränsade till de vi vanligtvis ser och det finns en handfull alternativ om du är villig att prova en inte så beprövad lösning. Som ett resultat har Corsair samarbetat med Phison för Force LS. Phison är inte en helt okänd aktör på den vanliga SSD-marknaden då Crucial använde sin PS3105-kontroller i sin V4 SSD, men det blev inte så bra. (Kort sagt, V4 var bland de långsammaste SSD:erna vi någonsin har testat.) MyDigitalSSD har förlitat sig mycket på Phisons kontroller men återigen är inte prestanda särskilt övertygande. Av de större SSD OEM:erna har ingen gett Phison en chans förrän nu.

Phisons stora dragplåster är uppenbarligen prissättningen. Att licensiera SandForce är relativt dyrt och det finns inte mycket utrymme kvar för vinstmarginal om du vill prissätta din SSD konkurrenskraftigt (vilket är vad du behöver göra om du vill få försäljning). Marvell är ett mer kostnadseffektivt alternativ men allt du får är kisel utan fast programvara eller mjukvara (medan en SandForce-licens inkluderar allt detta). Om du har ett team av ingenjörer som kan tillhandahålla en konkurrenskraftig firmware kan Marvell vara ett bra val; om inte är Marvell inte din kopp te. Phisons affärsmodell liknar SandForce, det vill säga att de levererar hela paketet till dig, vilket gör dem till ett gångbart alternativ för OEM-tillverkare utan ett firmware-ingenjörsteam. Tyvärr har jag inga specifika siffror men jag tror att Phisons lösningar är märkbart billigare än SandForces. Jag tror inte att Phisons kisel i sig är särskilt hög effekt, vilket gör det billigt att tillverka och Phisons kontroller/firmware som helhet är inte lika komplex som SandForces, vilket minskar kostnaderna för konstruktion och validering.

Specifikationer för Corsair Force LS

Kapacitet (GB)

60, 120, 240

Kontroller

Phison PS3108

NAND

19nm Toshiba MLC

Sekventiell läsning

560 MB/s

Sekventiell skrivning

535 MB/s

4KB slumpmässig läsning

50K IOPS

4KB slumpmässig skrivning

62K IOPS

Effekt (max/tomgång)

4,6W / 0,6W

Garanti

3 år

Specifikationsmässigt är Force LS en nära match med MyDigitalSSD:s BP4, även om det inte borde komma som en överraskning eftersom de två delar samma hårdvara. Corsair erbjuder Force LS i endast tre kapaciteter, med en topp på 240 GB, vilket är ganska typiskt för budget-SSD. Styrenheten kan stödja större kapacitet (MyDigitalSSD erbjuder en 960GB BP4) men tanken bakom att erbjuda begränsad kapacitet är att styra köpare av SSD:er med högre kapacitet mot de dyrare modellerna (som Neutron GTX).

Intressant nog kommer Force LS inte att vara tillgänglig i USA alls. Det är ovanligt eftersom komponenter sällan är regionspecifika till skillnad från t.ex. mobiltelefoner där tekniska begränsningar och operatörsbegränsningar spelar in. Även om detta är atypiskt, kan jag se Corsairs resonemang bakom beslutet. Den amerikanska SSD-marknaden är mycket mer befolkad än till exempel den europeiska marknaden. De flesta av de mindre tillverkarna har inte leveranskanaler i Europa så marknaden domineras verkligen av de få stora tillverkarna som har närvaro överallt. Med färre mindre aktörer på marknaden tror jag att Corsair såg en nisch för en lågkostnads ​​SSD och bestämde sig för att koncentrera sig på den marknad där den har störst potential.

Internt består Force LS av 16 NAND-paket (åtta per sida), vilket ser ut att vara 16 GB per paket (dvs. varje paket har två 8GB dies). Det finns också 512 MB DRAM från Powerchip Technology (de mindre SKU:erna har 256 MB). Firmware är för närvarande en lagerversion direkt från Phison och mitt recensionsexempel levereras med version 5.8. Som jämförelse var firmwaren i MyDigitalSSD:s BP4 4.3, så jag skulle förvänta mig en viss förbättring jämfört med BP4.

Testsystem

CPU

Intel Core i5-2500K körs på 3,3 GHz (Turbo och EIST aktiverade)