Power Of Press Med Karl Johnson – Hörselskadad musik

Vi träffade Karl Johnson, chef för Hard Of Hearing Music för att prata om hans blogg, hur musikpressen förändras och mycket mer!

I del ett av den här artikelserien träffade vi Marcus från On The House, en ansedd blogg baserad i sydvästra England. De är bara ett exempel på alla hårt arbetande, passionerade och mångsidiga bloggare som dominerar musikpressvärlden. Som tidigare nämnts förändras musikpressvärlden, från PR till faktisk innehållsskapande. De gamla gardetidningarna som Q och NME är nu fler och andra traditionella musiktryck minskar. På gott och ont, bloggar tar över och det enkla faktum är att de är musikpressens framtid.

Ett exempel på dessa hårt arbetande bloggar är Hard Of Hearing Music, som leds av den multibegåvade och alltid upptagna Karl Johnson. Baserat i London HOHM täcker en rad artister genom en mängd olika genrer. Det är en snygg musikblogg som överensstämmer med dess kvalitetstäckning. Vi träffade Karl för att prata om varför han startade HOHM, hur han känner att musikpressen förändras och mycket mer!

Så, förklara för oss vad hörselnedsatt musik är och vad den gör?

Karl: Det är i grunden en ny musikplattform, med syftet att upptäcka spännande ny musik. Hard Of Hearing har ett litet team av bidragsgivare som skriver recensioner, genomför intervjuer och organiserar större inslag om frågor som påverkar musik och samhälle. Det finns en speciell spänning i att hitta en ny artist med påsar av potential och se dem utvecklas släpp för släpp och att vara där varje steg på vägen. Vi har ett radioprogram varannan vecka (tisdagar 18-20) på Boogaloo Radio i norra London där vi spelar nya släpp och bjuder in band för att chatta och diskutera deras musik och branschen i stort.

När började du med HOHM för första gången och vad var anledningen till det?

Karl: Det var ungefär 5 år sedan när jag flyttade till London. Jag skulle på 4-5 spelningar i veckan på olika ställen i ett försök att träffa likasinnade och upptäcka en musikgemenskap. Hörselskadad som sajt var ett sätt att föra en logg över alla band jag hade sett och njutit av, jag älskar att komma ner till en spelning tidigt och insupa atmosfären på en plats, se öppningsbandet och bevittna vad hela natten har att erbjuda i form av kuration från arrangören också.

Hur känner du att hörselskada hjälper artister?

Karl: Vi har alltid försökt att täcka bandets tidigaste släpp, oavsett om det är en otrolig Bandcamp-demo, Spotify-release eller en DIY-musikvideo. Vårt radioprogram på Boogaloo Radio gör det möjligt för oss att ge sändningstid till nya artister som vi älskar och stödja deras releaser ytterligare, samt få in artister för intervjuer och sessioner där det är möjligt. Vi började spela spelningar på en 40 caps punkplats i Hackney som heter Blondies, tog med oss ​​vänner för att försöka packa ihop platsen, sakta började en ström av nya musikentusiaster dyka upp som var lika galna på ny musik som vi var. Vi skulle fråga de band vi skrev om att spela – det var en otrolig upplevelse och ett perfekt sätt att gå med i den större musikgemenskapen i London, som ofta ses som överdrivet branschfokuserad eller “vem du känner”-orienterad, men som faktiskt är mestadels består av människor som bara älskar musik från alla samhällsskikt.

Varför känner du att bloggar blir mer populära och ses som ett mer legitimt musikpressformat?

Karl: Jag tror att bloggar aldrig har varit närmare själva musiken än vad de är nu. Dessutom hittar du några av de mest skickliga och passionerade musikskribenterna som bidrar till bloggar även i jämförelse med de stora brittiska musikpublikationerna. Det beror på att bloggar bildar relationer med artisten i ett tidigt skede. Idén om gemenskap är enorm med bloggar, ofta verkar de inom sitt lokala område och har en input till sin lokala scen, snarare än att vara anonyma och enbart en digital närvaro. Vi behöver inte ens använda termen DIY längre, de stora märkena har utnyttjat termen för sina
egen vinning.

“Jag tror att bloggar aldrig har varit närmare själva musiken än de är nu”

Karl Johnson – HOHM

Vad upplever du som skiljer musikbloggar från mer etablerade namn som NME?

Karl: Ofta lokalitet, passion för spåret de skriver om, och det vill säga free från återhållsamhet separata bra artiklar på bloggar till stor musikpress för mig. Sannolikheten för en långvarig relation med stor brittisk press kan bero på så många saker som hype, ett specifikt PR-företag eller en etikett som är kopplad till en release. Ofta är själva låten elefanten i rummet. Med bloggar som har en närmare och mer personlig relation med artisten och spåret, känner jag att artister lättare kan utveckla en autentisk relation med en författare och en blogg ur gräsrotssynpunkt. Jag antar att det andra som skiljer de två är pengar.

Känner du att ökningen av bloggar och lättheten att starta en har sänkt kvaliteten på skrivandet?

Karl: Inte alls. Folk borde vara det free att uttrycka sig – om varje musikskribent måste ha en bakgrund inom engelsk litteratur eller journalistik skulle det vara dåligt. Färdigheter kan utvecklas och skrivandet vårdas; för mig är det en passion för musik och viktigast av mod att närma sig tabuämnen och erbjuda täckning och representation av fler kulturella frågor som verkligen bryter mark och väcker huvuden.

“Jag känner att artister lättare kan skapa en autentisk relation med en författare och en blogg ur en gräsrotssynpunkt”

Karl Johnson – HOHM

Varför känner du att fler artister vill synas i bloggar?

Karl: Jag tror att festa på grund av det regionala i det hela, du kan skicka din musik till ett gäng bloggar i varje stad och varje hörn av landet, vilket är bra för att växa en fanbas utanför din hemstad. Eftersom försäljning av varor och fysisk musik är så viktiga för artister kan du göra mycket värre än att försöka få nya fans på olika platser. Det är också bra att ha i åtanke att de människor du kontaktar ofta kommer att ha
mer än ett projekt kan det koppla dig till livepromotorer, gräsrotsradio, etiketter eller andra band. Nyheter om riktigt spännande musik färdas snabbt.

Varför känner du att den traditionella tryckta journalistiken misslyckas?

Karl: Jag tror att det är tanken som tryckt journalistik har varit free så länge och har ibland saknat koppling till gräsrotssamhället. Om det är free och sittande i högar på ett klibbigt bord på puben med ansiktet på nästa stora märkesstjärna på det – inklämt mellan sidor med irrelevanta annonser – kommer det troligen att användas som en glasunderlägg. Jag tror personligen att en blogg som lägger ut ett zine med en gemenskapsanknytning till vad de gör och skriver om har så mycket mer värde för det. Det är ungefär samma sak som free spelningar på DICE, du ‘säljer’ biljetterna men kommer någon att dyka upp?

Känner du att en blogg kan finnas både i tryckt form och online?

Karl: Absolut, jag tror att en tryckt utgåva kan komplettera en blogg på nätet om den görs på rätt sätt.

Slutligen, hur tror du att bloggar kommer att utvecklas med tiden och vad är nästa logiska steg?

Karl: Jag tror att kvalitet framför kvantitet kommer att uppfattas som viktigare i framtiden. Vi har nått ett ögonblick med teknik – särskilt med att vara fast hemma i pandemin – där människor tar timeout och skärmtiden blir mer begränsad som konsument. Skadorna för vår mentala hälsa har blivit tydliga, vi kommer att ha en ökad respekt för naturen och mänsklig interaktion till våren, vilket gör mer samhällsfokuserade butiker och kvalitetsmedvetna artiklar till något att vårda.