NZXT Kraken Z63 & X73 AIO Cooler Review: Shiny On Top, solid under

0 Shares

Ända sedan den grundades 2004 har NZXT fokuserat på den alltid lukrativa PC-spelmarknaden. Företaget började med bara några PC-fodral, men deras unika estetik och funktioner var mer än tillräckligt för att låta företaget skapa ett solidt fotfäste på den avancerade PC-marknaden. Flera år senare började NZXT långsamt diversifiera sin produktportfölj genom att lägga till kyl- och kraftprodukter till den. Idag tillverkar företaget ett stort antal PC-fodral, kyl- och kraftprodukter samt PC-kringutrustning och tillbehör.

NZXT gick in på PC-kylmarknaden för nästan ett decennium sedan genom att släppa allt-i-ett-lösningar (AIO) för vätskekylning och tillbehör till dem, inklusive GPU-monteringsfästen. Till skillnad från andra tillverkare som har valt att bygga stora, olika produktutbud, behöll NZXT aldrig mer än en handfull AIO-kylare tillgängliga i deras produktsortiment. Istället har företaget fokuserat på att leverera några kvalitets- och estetiskt unika mönster snarare än att försöka ta ner konkurrensen på enbart råprestanda.

Idag tittar vi på NZXTs senaste vätskekylare, Kraken X-3 och Z-3-serien. Dessa är mer av en uppdatering snarare en total uppgradering jämfört med förra årets X-2-serie, men NZXT har gjort några anmärkningsvärda tweaks. Mellan de två familjerna finns fem olika kylare i tre storlekar som täcker de vanliga 240/280/360 mm-konfigurationerna. Både X- och Z-serien använder samma kylhårdvara, men NZXT har positionerat Z-serien som ett premiumalternativ med en ny estetisk funktion – medan X-serien har RGB-belysning ovanpå pumpbasen toppar Z-serien sin bas med en fullfjädrad (och fullfärgad) LCD-skärm.

För den här recensionen tittar vi på både X73 och Z63 och ger oss en fullständig bild av prestanda och funktioner som vi kan förvänta oss av de flesta kylare som NZXT för närvarande erbjuder.

NZXT Kraken Z-3 och X-3-serien
Fläktkonfiguration X-serien Z-serien

2x 120 mm

X53 ($ 130)

2x 140 mm

X63 ($ 150)

Z63 ($ 250)

3x 120 mm

X73 (180 $)

Z73 ($ 280)

Förpackning och bunt

De nya Kraken Z-3 och X-3 kylarna levereras i relativt enkel förpackning, baserat på samma vita / lila konstnärliga tema som NZXT har använt under de senaste åren. En bild av kylaren täcker den annars släta fronten på förpackningen. Inuti lådan hittade vi kylarna och deras delar väl skyddade av anpassade kartonginsatser.

Alla kylare delar praktiskt taget samma bunt, vilket är begränsat till grunderna. Inuti lådan hittade vi endast den nödvändiga monteringshårdvaran, nödvändiga ledningar och en installationshandbok. Vi bör också notera att NZXT gör det inte inkludera TR4-sockelns monteringsplatta som standard, men de har en tillgänglig som en valfri del för Threadripper-ägare.

NZXT Z63 och X73 levereras med två 140 mm respektive tre 120 mm fläktar. Företaget gick med fläktar av hög kvalitet, med FDB-motorer (fluid dynamic bearing) och vibrationsdämpande monteringsdynor. De är inte alltför kraftfulla, men med sin plattbladiga högtrycksdesign borde de inte ha mycket problem med att övervinna kylarens motstånd. Det finns ingen belysning om fansen, utan företaget fokuserar istället sina konstnärliga förbättringsinsatser på pumpblocket.

NZXT Z63 & X73 AIO-kylare

Gräva i våra granskningsprover, låt oss börja med att dechiffrera NZXTs svalare namn. Den första karaktären betecknar serien, den andra storleken och den tredje är versionen. Till exempel Z63 och Z73 kylare tillhör samma serie och delar de flesta funktioner men deras radiatorstorlek skiljer sig, medan X73 och Z73 har samma storlek men tillhör olika serier. Således kontrollerar Z63 och X73 som vi kommer att granska idag båda dessa rutor, så att vi kan utforska skillnaderna mellan Z- och X-serien och mäta värmeprestanda för både 280 mm och 360 mm kylare.

Så vad skiljer NZXTs X- och Z-serie kylare? Kort sagt handlar det om skärmar. För Z-serien har NZXT toppat huvudblockenheten med en 2,36 ”LCD-skärm. LCD-skärmen kan programmeras för att visa allt från bilder och GIF till realtidsdata. Och trots den låga upplösningen 320 × 320 px är den skarp och ljus, med vacker färgåtergivning.

Annars för X-modellen ringer NZXT upp saker bara lite och använder en speglad topp med lysdioder placerade under den. När den väl drivs visas företagslogotypen och en ring, med spegeln som skapar en oändlig effekt kring ringen. Lysdioderna är RGB och användare kan justera färgerna på ringen med NZXTs CAM-programvara. Sammantaget är det en relativt enkel och attraktiv visuell installation.

Förutom att skärmen överst i huvudblocket är X- och Z-seriens kylare alla utom identiska. Resten av huvudblocket är detsamma mellan de två och går ända ner till kontaktplattan och minipumparna. Så vid basen av NZXT: s LCD- och LED-handarbete ligger en cirkulär kopparplatta, fäst på plastkroppen med åtta rostfria skruvar. Ett lager av termisk pasta appliceras på förhand på kontaktplattan. Den är inte bearbetad till en spegelfinish men den är slät och helt platt. Kontaktplattan är inte tillräckligt stor för att täcka Ryzen Threadripper-processorer, och även om det borde fungera bra, rekommenderar vi i allmänhet att använda kylare som inte är specifikt utvecklade för TR4-uttaget på Threadripper-processorer.

Låt oss prata om NZXTs radiatorer. Bortsett från deras olika storlekar verkar radiatorerna för både Z63 och X73 vara identiska när det gäller design. Den subtila men signifikanta skillnaden är att 120 mm fläktkylaren på X73 / Z73 är 26 mm tjock, medan 140 mm fläktkylaren på Z63 / X63 är 30 mm tjock. Det är bara några millimeter, men det är något som absolut bör övervägas för att bekräfta kylarens kompatibilitet med ett visst fall, eftersom ibland några millimeter gör hela skillnaden. Båda radiatorerna är typiska tvärflödesdesigner med dubbla passager, med små fenor lödda på tunna avlånga rör. Detta är den överlägset mest dominerande radiatordesignen för AIO-system och med rätta, eftersom den erbjuder bästa effektivitet inom begränsade proportioner och för de temperaturskillnader som AIO-kylare har att göra med.

Slangfästningarna på kylarsidan är rörliga, vilket gör dem lite mindre flexibla under installationen. För att klara långvariga avdunstningsförluster använder NZXT vad de kallar “ultra-låg avdunstning” högdensitetsgummirör, med utvändig nylonhylsa som flätar för ytterligare mekaniskt skydd. NZXT tog sig också tid att slå företagslogotypen på radiatorernas sidor.