Köpguide: Value Gaming – september 2002

Av våra sju köpguider är en av de mest populära konfigurationerna budgetspelarens. Detta är sannolikt så av ett antal anledningar. För det första är det inte en lätt uppgift att avgöra vilka komponenter som ingår i ett spelsystem på en budget. Till skillnad från avancerade konfigurationer, där en produkts prestanda eller funktionsuppsättning kan skilja den från andra på marknaden, måste budgetsystem konfigureras med komponenter som balanserar prestanda med pris. För det andra är konsumenter som letar efter mest valuta för pengarna vanligtvis extra kräsna när det kommer till var deras pengar spenderas. Tio dollar här eller tio dollar där i ett system som är uppåt $3 000 är ingen stor sak, men när systempriset är nere på under $1 000 nivåer räknas varje krona. Slutligen är det troligt att vår köpguide för budgetspel är populär helt enkelt på grund av att många av våra läsare är på marknaden för ett system som detta.

Oavsett anledningen till att du läser köpguiden för värdespel, hoppas vi att den, precis som våra andra köparguider, ger dig värdefull insikt om vad som händer i datorbranschen och gör det lite lättare att bestämma vad som händer i ditt system lättare. Vår uppgift med att konfigurera ett värdespelssystem är svårt: vi måste inte bara fokusera på att bygga ett system som kan spela dagens och morgondagens spel, vi är tvungna att vara uppmärksamma på priserna. Det slutliga målet med köpguiden för värdespel är att konfigurera ett system som ger mest (eller nästan mest) spelpriset.

Varje komponent i ett rekommenderat system, från fall till monitor, täcks. De enda dolda kostnaderna är fraktkostnader, som kan lägga till allt från 5 % till 10 % till den totala systemkostnaden beroende på vad du får och varifrån. Det bästa sättet att hålla nere fraktkostnaderna är att beställa så mycket som möjligt från en enda leverantör eller hämta saker lokalt. Se till att ta en titt på AnandTech Hot Deals Forum för att se om några AnandTech-läsare har lagt ut ett specialerbjudande på en hårdvara i det rekommenderade systemet. Se även till att kolla in vår veckovisa CPU- och grafikkortsprisguide och vår veckovisa prisguide för minne och moderkort för att se om priserna har uppdaterats sedan köparguiden senast publicerades.

Denna vecka

Idag omvärderar vi vårt värdespelssystem. Du kanske minns att vi konfigurerade vår senaste värdespelsplattform för cirka sju veckor sedan. På den tiden satte vi ihop vad vi trodde var ett starkt spelsystem till ett mycket bra pris. Som vanligtvis är fallet med elektroniska komponenter har kraften i vårt värdespelssystem bara förbättrats sedan vi senast tittade på det. Sammantaget delar vår nuvarande värdespelskonfiguration många egenskaper med det värdespelssystem som rekommenderades för sju veckor sedan, men några av komponenterna har uppgraderats eller ändrats på annat sätt. På det hela taget förblev priserna ungefär desamma, föll i vissa områden och steg i andra.