Intel Haswell Refresh Review: Core i7-4790, i5-4690 och i3-4360 testade

Datorprocessorer för PC-liknande enheter delas in i fyra breda kategorier, som börjar med smarttelefonen/surfplattan, sedan den bärbara datorn, den stationära och slutligen den extrema skrivbordet/servern. Dessa segment har olika kadensformat från vart och ett av de företag som konkurrerar mellan nya designs. För längre kadenser är det vettigt att lansera en förbättrad produkt mitt i den kadensen och dra fördel av mindre produktionsförbättringar. För det ändamålet uppdaterar Intel sin Haswell CPU-linje från juni 2013 med en ‘Haswell Refresh’ – 20+ processorer som syftar till att vara snabbare till liknande prisnivåer som den ursprungliga Haswell-utgåvan.

The Death of Desktop… eller inte

Mainstream media är alltför redo att kasta sig mot slutet av skrivbordet. Även om det är sant att casual computing skiftar mot mindre handhållna enheter, i de flesta scenarier av “arbete”-typ som involverar mer känslig interaktion än bara beröring, är skrivbordet fortfarande kung. Framväxten av mindre PC-liknande enheter som Mac Mini, NUC och BRIX delar nu upp skrivbordet i två kategorier: mänskligt begränsad innehållsproduktion mot datorbegränsad innehållsbehandling.

För produktion av mänskligt innehåll är de mindre PC-liknande enheterna idealiska. Dessa enheter är vanligtvis begränsade till snabbare dual core eller långsammare quad core delar, en enda lagringsenhet och integrerad grafik. Det slutliga målet är att oavsett hur länge du väntar på att ett e-postmeddelande ska skickas, eller en fotografieffekt som ska bearbetas, är den begränsande faktorn tekniken mellan tangentbordet och skärmen: användaren.

För hemmabruk och de flesta scenarier på arbetsplatsen är den mindre PC-liknande enheten vettig. De slutar med att använda en mobil CPU-variant som är lagrad för låg effekt och spänning, och kan använda molnlagring för allt mer omfattande. För andra användare, där målet är bättre grafik, förbättrad detalj, ren bearbetning, en testmiljö, ett DRAM-begränsat scenario eller behovet av grymtande är avgörande, då borde en full-desktop vara svaret.

De två huvudaktörerna är Intel och AMD. AMD fokuserar på specifika arbetsbelastningar inriktade på heltalskommandon och spelar på den tunga integrationen av GPU:n för dessa typer av arbetsbelastningar via OpenCL. Intel är kung i enkeltrådsprestanda för allmänt bruk, där de flesta program kräver brute force ner en enda kodväg eftersom det är det enklaste sättet att skriva program. Intel multiplicerar detta till många kärnor och många trådar för att tillåta fler av dessa processer att köras på en gång. Detta kan anses inte vara det mest energieffektiva sättet att designa en processor (fler kärnor och fler MHz kan pressa effektiviteten ut genom fönstret).

Båda dessa företag har en processorkadens. AMD släppte nyligen sin Kaveri-plattform i januari, efter deras Richland-plattform redan i juni 2013. Kabini var en halvnodsändring på en annan kiselplattform (32nm SOI till 28nm SHP). När det gäller Intels ekvation, om man ignorerar Atom- och Extreme-processorlinjerna, var den senaste fullständiga versionen Haswell i juni 2013. Innan detta var Ivy Bridge i april 2012. Som en del av Intels tick-tock-strategi (en tick är en die shrink, en tock som en arkitekturuppdatering), var Ivy Bridge en tick från Sandy Bridge, och Haswell var en tick från Ivy Bridge. Nästa plattform är Broadwell, en tick/die-shrink från 22nm till 14nm som kommer ut (enligt våra uppskattningar) någonstans nära slutet av året. Det gör Haswell till Broadwell till ett helt mellanrum på 15 till 18 månader utan något däremellan för skrivbordsutrymmet.

Att ha ett så stort gap mellan lanseringarna kan göra andra företag, särskilt de partners som är beroende av dessa utgåvor, lite frustrerade. En ny produkt innebär en möjlighet att marknadsföra ny hårdvara och ny design, vilket ger vinsten. I en bransch där försäljningen kretsar kring nya releaser måste det finnas någon form av relevant kadens för att kunna berätta för aktieägarna när hopp i intäkter förväntas. För att mätta båda sidor av ekvationen släpper Intel idag officiellt två serier av produkter. Den första är den nya 9-seriens chipset för nuvarande Haswell-processorer och kommande Broadwell-processorer. Vi kommer att titta på styrkretsens prestanda mer detaljerat när det kommer till moderkortsrecensioner senare i veckan. Den andra sidan av lanseringen är Haswell Refresh-processorerna – en uppsättning av 20+ processorer med högre frekvenser/bättre pris än den ursprungliga Haswell-utgåvan.

9-seriens chipset

Idag lanserar Intel två vanliga 9-serie-chipset, båda utvecklingar från 8-seriens plattform. Z97- och H97-moderkort baserade på det nya kiseln säljs också idag och stöder endast LGA1150-sockeln. Det primära syftet med dessa styrkretsar jämfört med 8-serien är att introducera fler lagringsalternativ, inklusive SATA Express och M.2. Precis som med den tidigare nomenklaturen är Z97 överklockningsplattformen riktad mot flera GPU:er och maximalt allt medan H97 är ett billigare alternativ med Intels Small Business Advantage-tillägg med vissa firmwareversioner.

Rapid Storage Technology är nu aktiverad för PCIe-enheter, vilket möjliggör (tror vi) integration av SATA Express- och M.2-enheterna i RAID-arrayer eller SRT-hybrider. Båda dessa styrkretsar kommer att stödja nuvarande LGA1150-processorer (Haswell) och framtida (Broadwell), och bibehålla Flex IO med upp till sex USB 3.0 och sex SATA 6 Gbps (samma som 8-serien). Jag nämner processorstödet baserat på det faktum att Intel inte har bekräftat om Broadwell-processorer kommer att fungera på de äldre 8-seriens chipset. Faktum är att när Intel tillkännagav den Haswell-baserade Devil’s Canyon SKU redan i mars, fick vi veta av Intel att denna SKU “stöds på Intel® 9-seriens chipset. Intel® 8-seriens kort är inte avsedda för “Devil’s Canyon”-stöd.”, vilket kan prägla Broadwell i samma veva.

Med 9-serien möjliggör Intel Rapid Storage Technology 13, vilket möjliggör UEFI-stöd, RAID 0/1/5/10 på chipsetportar och TRIM i RAID 0 SSD-konfigurationer. Med M.2 och SATA Express kommer RST enbart att vara för en PCIe x2-plats, vilket innebär att implementeringar som ASRocks M.2 PCIe x4 på deras Z97 Extreme6 kan uteslutas (x4:an dirigeras också via CPU, inte chipset, vilket kan vara orsaken).

PCIe-lagringen i 9-serien är något förvirrande. För tydlighetens skull, låt oss återgå till Flex IO-systemet som introducerades med 8-serien:

Chipsetet har tillgång till 18 portar, varav fyra är USB 3.0, fyra är SATA 6 Gbps och 6 är PCIe. Detta lämnar två uppsättningar av två, den första uppsättningen kan konfigureras för antingen USB 3.0 eller PCIe, och den andra uppsättningen är antingen SATA eller PCIe, men endast maximalt åtta PCIe-portar är möjliga. Detta är designat som ett sammanfattande gränssnitt för moderkort i olika storlekar, där vissa kan använda fler PCIe-banor, andra kan använda fler USB 3-portar och så vidare. Så småningom när framtiden för chipsetet fortskrider ser jag att alla dessa portar blir flexibla, även om jag kan tänka mig att vi är några år borta från detta.

Med PCIe-lagringsfunktionaliteten, SATA Express och M.2, bör banorna för båda komma från PCIe-allokeringen. Men varje anslutning kan dra fördel av att ha SATA-portar också:

Således kommer SATA-portarna med SATA Express också att anslutas till chipsetportarna för en blandad IO-lösning. Med moderkortet som visas ovan hittas en vänskaplig lösning: de två portarna till höger är vanliga SATA 6 Gbps-portar för chipset. Den kombinerade massan i mitten är fyra SATA-portar, varav två kan användas istället för SATA Express-tjänster eller vanlig SATA, men inte båda. Detta betyder att om SATA Express används, förloras två SATA-portar också. Slutligen till vänster finns ytterligare två SATA 6 Gbps-portar, denna gång från en kontroller. Vi kommer att upptäcka att vissa moderkortstillverkare helt separerar SATA Express-portarna från styrkretsen och använder en switch för att växla mellan en kontroller och SATA Express-funktionalitet istället. En moderkortstillverkare kan också använda en SATA Express-kontroller, som använder två PCIe-banor och en intern switch/SATA-kontroller för att tillhandahålla antingen SATA Express-funktionalitet eller SATA-portar.

M.2 (NGFF) är en annan del av detta på grund av den blandade standarden den använder. M.2 kan vara antingen SATA-baserad eller PCIe-baserad, och kortplatserna kan kopplas upp på olika sätt. Tekniskt sett tillåter specifikationen fyra PCIe-banor och en SATA 6 Gbps-port genom kontakten, även om vi kan se moderkortstillverkare enbart använda en PCIe x2-anslutning som ett resultat och SATA-baserad M.2 kommer inte att fungera. Man kan tro att även om M.2 designades för att förena SFF-lagringsstandarden för PCIe, råkar det bara göra saker och ting mer komplicerade när moderkortstillverkarna inte vill tappa funktionalitet.

Med RST13/9-serien stöder Intel nu Rapid Start Technology med 16 GB lagringsutrymme. Detta skulle tillåta system att gå in i en djup sömn, skriva innehållet i DRAM till SSD-cachen och sedan återgå till aktiv användning genom att göra omvänd kopia. Medan Intel främjar den lägre BOM-kostnaden för inträde för denna plattform, ser jag det lite annorlunda. Det skulle tillåta bärbara enheter att ha lämplig lagring lödd på moderkortet (förbrukar en SATA-port) och systemet som standard, även med en SSD, använder RST.

Chansen är stor att 9-seriens chipset också inkluderar effektivitetsförbättringar under huven, men Intel ger bara information om deras konsumentinriktade justeringar. I det avseendet är 9-serien bara en relativt liten bula i förvaringsmöjligheter. Allt annat förblir detsamma, eller för att uttrycka det på ett annat sätt, på grund av lagringsmöjligheterna blir det lite svårare att designa ett moderkort.

Alla de stora moderkortstillverkarna kommer att ha 9-seriebaserade produkter att köpa idag, allt från $120 till $400. Vi täckte de läckta bilderna från GIGABYTE, ASUS, MSI och ASRock i en kort artikel för ett par veckor sedan – några av gallerierna finns nedan. Håll utkik efter fullständiga recensioner av några av dessa moderkort under de kommande veckorna.