Hur man lägger till musik till din YouTube-video

Bildkredit: Souvik Banerjee

Att lägga till musik till din YouTube-video kan göras på en mängd olika sätt, varav många är sömlösa och enkla.

Okej, så du har precis skapat en video för YouTube och du behöver kanske lägga till ett soundtrack? Eller kanske du behöver ett introduktionsljud för din kanals videor? Oavsett funktion finns det många alternativ för dig att lägga till en mängd musik eller ljud till dina YouTube-videor.

Ladda upp ett spår medan du redigerar din video

Detta är utan tvekan det mest uppenbara sättet att lägga till musik till din YouTube-video, men du kan upptäcka att du får en upphovsrättsvarning eller att ljudet från din video tas bort. YouTubes Content ID-system är extremt smart på att utrota olicensierad användning av musik. Naturligtvis, om du har skriftligt tillstånd från artisten att använda spåret är det bra, men du kan fortfarande få stryk och då måste du gå igenom processen att visa bevis. Om musiken är din går det bra att använda den så länge videon inte genererar pengar. Men genom att distribuera din musik till YouTube via tjänster som vår på ReverbNation, kan du generera intäkter från din musik. När du laddar upp ditt spår väljer du bara YouTube Content ID-rutan så laddas din musik upp för användning på YouTube. På så sätt kommer du att generera royalties varje gång den används av en skapare.

Använd YouTubes bibliotek med licensierade låtar

YouTube har ett tag haft sin egen videoredigeringsstudio, som låter dig redigera ljud och video för ditt innehåll internt, vilket innebär att du inte behöver extern programvara. Utöver detta lade de också till en massiv free ljudbibliotek som skapare kan använda för free. Ljudklipp och låtar som används från det här biblioteket är också tillåtna på intäktsgenererande videor. När du har loggat in på ditt YouTube-konto, gå till YouTube Studio, välj “Innehåll” från den vänstra menyn, klicka på videon du vill redigera, klicka på “Editor” från vänstermenyn och välj sedan “Lägg till ett spår” i ljudraden ‘. Du kan välja en mängd olika spår baserat på humör, stämning, samt en anpassad sökruta om du letar efter något specifikt.

royalty-free musik med Synchedin

Om du är sugen på att hitta ljud för video kan du använda royalty-free webbplatser som Synchedin. Här kan du hitta ett omfattande bibliotek med musik, bilder och ljud som du kan använda i ditt innehåll. Synchedin erbjuder också ett stort urval av ljudeffekter från Creative Commons License, vilket innebär att du kan gå till deras hemsida just nu och ladda ner dem för användning utan att behöva betala någonting.

Om du vill få tillgång till hela deras bibliotek kan du göra det för en avgift på $3,99 i månaden eller registrera dig för hela året för $39,99.

Deras bibliotek växer ständigt med ett dedikerat team som alltid letar efter att skräddarsy för deras användares behov. För att ta reda på mer om Synchedin kan du göra det här, känn free att bläddra i deras katalog också.