Hur man använder Siri med Apple Music

Jämfört med några av de andra alternativen som Spotify eller Pandora är Apple Music en relativt nykomling på scenen. Trots att den är så ny erbjuder den några funktioner som tävlingen helt enkelt inte kan röra vid, särskilt om du har en iPhone. Chefen bland dem är Siri-integration – så här använder du Siri med Apple Music på din iPhone eller iPad.

Om du inte redan prenumererar på Apple Music och vill prova det med Siri har du ett par alternativ. Kontrollera först att din iPhone (eller iPad!) -Programvara är uppdaterad – endast senaste versioner av iOS inkluderar Apple Music-appen, vilket innebär att du använder iOS 8.4 eller senare. Registrera dig sedan för en gratis testperiod på tre månader. Om du inte har provat det tidigare, låter Apple dig registrera dig för en gratis provperiod och använda Apple Music utan strängar på tre månader – var noga med att avbryta mot slutet av den (ställ in en påminnelse på din telefon) så att du bli inte debiterad. När du väl har registrerat dig är du klar.

ios9-iphone6s-apple-musik-hem-skärm-uppdateringAnvänd Siri för att styra din musikuppspelning.

Siri är verkligen praktiskt för att utfärda kommandon som du annars skulle behöva interagera med din telefon för att utföra. Du kan be din iPhone eller iPad att spela (“Spela upp”), pausa (“Pausa” eller “Stoppa”) och mer, bara genom att fråga. Siri kan också blanda din nuvarande spellista (“Blanda det här albumet”, “Slå på blanda”, “Stäng av blanda”). I allmänhet spelar det vad du var mitt i att spela förra gången du använde Apple Music, men ibland börjar det med en slumpmässig låt från ditt bibliotek (av vilken anledning som helst, min iPhone älskar att slumpmässigt spela ‘Beast’ av Burden ‘av Rolling Stones när jag sätter mig i min bil).

Använd Siri för att spela en specifik låt eller artist.

En av de bästa delarna av Siri och en Apple Music-prenumeration är att du kan trycka på en knapp och be Siri att spela bokstavligen alla låtar eller album som licensierats av Apple. Du kan be Siri att spela antingen en specifik låt: “Spela ‘Hello’, av Adele”, eller spela ett antal låtar av en viss artist: “Spela musik från Adele.” Du kan utöka räckvidden för din sökning, beroende på vad du vill – “Spela Sam Smiths senaste album” eller “Spela aptit för destruktion, av Guns N ‘Roses.” Du kan till och med utfärda kommandot “Spela all musik av Michael Jackson”, så får du en spellista som består av hela artisternas musikkatalog – åtminstone all musik som Apple Music har licensierat för uppspelning.

Ofta behöver du inte ens namnge artisten eller gruppen bakom låtarna och albumen du säger till Siri att spela – telefonen väljer det mest troliga alternativet, och för det mesta är det på plats. Det är ett utmärkt sätt att ställa in snabb bakgrundsmusik på en fest eller spela den specifika låten som du inte kan få ut ur ditt huvud.

Använd Siri för att bara spela musik som sparats i ditt bibliotek.

YoIMG_0428du kanske bara vill spela upp musiken som sparats i ditt bibliotek – kanske du kommer nära din datakapp och vill inte aktivt strömma mer musik. I det här fallet vill du bara lägga till ordet “min” i din begäran. Istället för att säga “Spela musik från Adele” kan du säga “Spela min musik från AC / DC” (eftersom dessa album kommer att vara desamma).

Använd Siri för att lägga till musik i ditt bibliotek – ladda ner det till din enhet.

Allt du behöver göra är att be Siri att “lägga till Taylor Swifts senaste album i mitt bibliotek”, och det kommer att ta reda på vilket album du menar och köa det för nedladdning till din iPhone eller iPad. När den väl är där kan du helst spela den genom att följa förslagen ovan.

Använd Siri för att navigera i dina spellistor och album.

Om du blir trött på en viss låt kan du engagera Siri och be din iPhone att “Hoppa över den här låten”, så kommer den att sluta spela den aktuella låten och hoppa vidare till nästa. På samma sätt kan du be Siri att upprepa enskilda låtar och album: “Upprepa den här låten”, “Upprepa det här albumet”, “Slå på upprepa”, “Upprepa inte den här låten” och “Stäng av Repeat off” kommer alla jobbet gjort.

Använd Siri för att spela Apple Musiks radiostationer eller musikgenrer.

Medan Beats 1 kanske får all hyllning, har Apple Music ett antal av dem som kallar radiostationer, varav många faktiskt samlas in av vad Apple kallar “världens bästa DJs.” Så det finns ingen anledning att inte dra nytta – du kan få Beats 1 genom att be Siri att “Spela Beats 1”, men du kan få de andra stationerna på begäran genom att be om genren, som “Spela Jazz-radio.”

IMG_0427 IMG_0429

Använd Siri för att lyssna på årets bästa låtar – vilket år som helst.

Apple har mycket information om vad de anser vara årets bästa låtar, tack vare lyssnarna på Apple Music samt försäljningen av mer permanenta nedladdningar inom iTunes-musikbutiken och Billboard-listorna. Siri kan utnyttja en del av den informationen i Apple Music – allt du behöver göra är att be den att “Spela de bästa låtarna från 2015”, och det kommer att tvingas med en spellista som består av årets 25 bästa låtar.

Där detta blir riktigt kul är dock att det inte är begränsat till innevarande år – du vill lyssna på några oldies? Berätta bara för Siri att “Spela de bästa låtarna från 1980”, så tvingas det. Det är ett trevligt litet trick.

Medan Siri fungerar ganska bra inom Apple Music-appen tenderar det att falla ner lite om du ber den att interagera med appar utanför Apple Music-utrymmet, även om Apple Music stöder det. Ett utmärkt exempel – Apple Music stöder delning av låtar med vänner på sociala medier, som Facebook. Allt du behöver göra är att trycka på ikonen Dela längst ner på skärmen,

Om du ber Siri att göra något sådant kommer det dock att komponera en statusuppdatering som säger “Den här låten.” Det är uppenbarligen inte vad vi vill, så vi måste vänta på att Apple ska utveckla starkare funktioner inom Siri innan vi kan göra sådana uppgifter.

Har du ett favorit-Siri-trick eller -kommando för Apple Music som vi försummat nämna? Ropa ut i kommentarerna nedan för att berätta om det!