Klicka till nedan för att hoppa till ett av följande alternativ:

1. Synkronisera bibliotek/iCloud musikbibliotek
  2. Förlustfritt ljud
  3. Spatial Audio
  4. Smarta spellistor
  5. Kosta

Jag har en stor samling digitala ljudfiler från innan streaming var verkligen en grej. Fram till nu har jag behållit dem i YouTube Music eftersom de har en free molnmusiktjänst, men att byta app för att lyssna på min gamla musik eller något som inte var tillgängligt på Spotify var långt ifrån sömlöst. Även om du kan ladda upp musik till Spotify och synkronisera den till din enhet, hålls den här musiken inte i molnet, utan kräver värdefullt lagringsutrymme. Att lagras i Apples moln innebär att jag kan komma åt vad jag vill, när jag vill ha det, allt integrerat med mina befintliga spellistor.

2. Förlustfritt ljud

Sexton månader efter att det tillkännagavs och sex månader efter att det skulle komma, är Spotifys HiFi-nivå ännu inte att se. Apple å andra sidan har helt övergått till hela sina 90 miljoner låtar till minst 16-bitar/44,1 kHz (CD-kvalitet), med några till och med så höga som 24-bitar/192 kHz. Oavsett om du har utrustningen eller öronen för att höra skillnaden eller inte, är den högre kvaliteten som ett alternativ alltid uppskattat.

3. Spatial Audio

Vid sidan av lanseringen av förlustfritt ljud introducerade Apple även rumsligt ljud. För låtar blandade i Dolby Atmos ger rumsligt ljud “en revolutionerande, uppslukande ljudupplevelse som gör det möjligt för artister att mixa musik så att ljudet kommer från alla håll och uppifrån.” Även om anspråken på en 3D-surroundupplevelse kan vara en sträcka, ger rumsligt ljud verkligen en märkbart bredare ljudbild på kompatibel hårdvara.

4. Smarta spellistor

En av mina personliga favoritfunktioner hos Apple Music är smarta spellistor. Smarta spellistor låter dig ställa in specifika regler för spellistan att följa, för att avgöra vilka spår som ingår. Dessa regler kan vara nästan vad som helst, från dina älskade låtar, musikgenrer, släppår, ända ner till en parentes av spelningar en låt har. Spellistor uppdateras live (om du vill att de ska vara det) så de innehåller alltid de senaste låtarna automatiskt. Det är ett utmärkt sätt att filtrera dina favoritlåtar efter genre eller år, och jag har ännu inte hittat en liknande funktion som är helt anpassningsbar på någon annan streamingtjänst.

5. Kostnad

Medan Spotify och Apple Music i allmänhet har samma pris i USA och Storbritannien för privatpersoner, med konton för $/£9,99 per månad, har Apple Musics tillägg av ett något dold årligt alternativ för $/£99 per år (effektivt $/£8,25) per månad), sparar betydande $/£20,88 per år.

Hederliga omnämnanden

Mindre fördelar med Apple Music inkluderar också möjligheten att se exakt hur många gånger du har spelat en låt (inte bara under Spotify Wrapped-tid), plus felfri Apple-integration. Apple Music är ett utmärkt alternativ för dem i Apples ekosystem, dvs iPhone, Mac, iPad, AirPods, HomePod, Apple Watch, Apple TV, CarPlay-användare, med sömlös integration, pålitliga uppdateringar och så vidare.

Nackdelar

Det största problemet att flytta från tjänst till tjänst var att flytta över mitt bibliotek. Även om det finns tjänster som Tune My Music och Soundiiz, deras free tjänsterna är begränsade och inte perfekta, med många felaktiga låtar eller låtar som helt enkelt inte var tillgängliga på Apple Music.

Jag har också tyckt att Apples musikrekommendationer är lite sämre än Spotifys, men jag hoppas att dessa kommer att bli bättre med tiden när algoritmen lär sig min smak. Jag kommer också att säga att Apple Musics mindre användarbas introducerar ett extra steg för att dela musik med vänner eller gå med i gruppspellistor.

Trots dessa nackdelar, än så länge, älskar jag Apple Music. Har du några ytterligare skäl till varför den ena är bättre än den andra? Lämna dem i kommentarerna nedan.