Afrikansk musik utgör 70 % av spelningarna på Boomplay

African Music blomstrar på regionens egen musikstreamingtjänst och hjälper till att minska den skenande piratkopieringen i regionen.

Den Nigeriabaserade musikströmningstjänsten Boomplay har hjälpt till att leda en streamingrevolution i Afrika. De tillhandahåller en länge eftersökt lösning på piratkopiering av musik som är otroligt vanligt i Afrika, samtidigt som de erbjuder en plattform för lokala artister att frodas på.

Vid ett nyligen genomfört globalt musiktoppmöte – NY:LON Connect – Boomplays VD talade Martha Huro i en panel och diskuterade hur regionala tjänster tillhandahöll något unikt för globala jättar som Spotify. Medan hon pratade avslöjade hon att 70 % av Boomplays strömmar är gjorda på afrikanskt innehåll.

Plattformen har arbetat nära med lokala artister och etiketter för att få afrikansk musik till framkanten av deras tjänst, samtidigt som den erbjuder internationell musik. Huru sa: “Vår största konkurrens är piratkopiering, faktiskt. Det är inte varandra som DSP:er (digitala tjänsteleverantörer). Större delen av kontinenten får de sin musik för freealltså [they think] ‘Varför ska jag köpa musik när jag kan få den för free från olagliga webbplatser?’”

Kenyas president undertecknade nyligen ett lagförslag om upphovsrätt som kommer att hjälpa till att upprätthålla lagar mot piratkopiering av musik, men Huro sa att tyvärr, regeringar över hela Afrika inte gör tillräckligt för att förhindra piratkopiering av musik i sina länder. Boomplay erbjuder en lösning på samma sätt som Spotify och andra streamers gjorde för den skenande piratkopieringen i Europa, USA och andra länder.